Insan

Aku nie anak tunggal. Dulu masa umur kanak-kanak, aku best friend dengan Tomboy(jauh lebih tua daripada aku). Segala perangai celaka dia ajar aku. Tapi bila aku dah pindah, then perangai-perangai celaka tue hilang sikit demi sikit. Lepas tue, bila aku datang rumah dia(aku dah 10 tahun), dia dah berubah pun. Suara lembut macam perempuan. Perangai pun dah ok.

Masa umur aku 8 tahun, aku baru masuk sekolah agama dalam Tahun 1(7 tahun). Result aku terbaik. Selalu dapat nombor 1st. Tapi yang slack, bila time ujian amali, aku tak tahu macam mana nak solat. Seriously, aku memang bengang masa tue. Tapi masa tue, pakwe aku pun tak tahu solat. Hahahaha....poyo~ *kecik-kecik dah pandai bercinta kan....*

Masa darjah 4(10 tahun), aku dengan kawan-kawan masuk ke dalam surau dekat dengan rumah kitorang. Diorang kata diorang nak solat. Seriously, masa aku nak masuk ruang ambil wuduk, kaki aku menggigil. Macam ada benda yang menghalang aku daripada masuk ke dalam. Lastly, aku duduk dekat tepi pintu sambil menangis. Kawan aku tanya aku, kenapa aku nangis. Aku jawab, aku takut. Aku tak tahu solat. Then, dia pujuk aku and ajar aku solat.

Sekarang, aku tahu macam mana nak solat. Tapi, jarang buat. Kadang-kadang tue sebab lalai tak pun sengaja tinggalkan. Bila aku rajin solat, perasaan tue datang sekejap je. Nak tahu sebab apa? Sebab aku mudah rasa bosan. Bosan sebab aku solat sorang-sorang. Bosan sebab aku berdoa sorang-sorang. Faham-faham jelah kan...

Ustaz kata, kalau nak berubah, ia bermula daripada kita. Masalahnya, aku tak pernah ada kesungguhan yang tetap. Aku mudah putus asa bila aku mula rasa penat dan bosan. Aku dah baligh. Aku beribadah sendiri. Aku buat dosa pun sendiri. Mati nanti pun sendiri. Di akhirat juga sendiri. Adakah itu memang lumrah hidup dunia & akhirat?? Di dunia ini juga aku tak mampu berdikari. Berdiri sendiri. Beribadah sendiri dan sendirian. Bagaimana pula nanti di akhirat???

Aku sememangnya antara insan yang terlalu amat lemah sekali....
Di sisi dan di dalam aku kosong.....



0 Penasihat:

INI BLOG WA PUNYA. JANGAN TAIK HIDUNG MASIN PERASAN NAK BUAT HARTA!
Copyright© All Rights Reserved Rykino Yuro @ xnobleshitstory.blogspot.com