Kelahiran

Hari nie aku ingatkan gentle ah 'penyakit' aku dah sembuh. Rasa pelik tu dah tak ada. Tapi masa kat dalam lab Biologi, masa Ana jalan belakang aku and dia pegang belakang aku, aku tak tahu macam mana tiba-tiba aku tersentap. Sekelip mata, dada aku rasa sakit lagi.

Petang tadi, turn Ana dengan Ina jaga library. Turn aku esok dengan Ida. Tapi...entahlah. Aku rasa macam tak nak balik atas sebab Ana ada kat library. Aku cakap kat bapak aku yang aku balik sendiri so dia tak payah jemput aku kat sekolah. Kat library, aku tolong Ana hapus kira buku-buku yang dah tak pakai. Sepatutnya tu kerja Ina tapi entahlah. Dalam hati aku, rebut-rebut nak tolong Ana. Bila Ana mengadu yang sakit kaki dia tak hilang lagi since last week, aku kata better dia duduk, hapus kira buku-buku yang ada and biar aku yang ambil buku-buku tu semua. Buku-buku tu tak ada lah banyak tapi tebal-tebal der. Tapi tak. Dia angkat jugak buku-buku tu degan aku. Bila nak hapus kira buku, aku tolong pangkah buku-buku yang dah dihapus kira di dalam rekod buku and Ana akan catat buku apa yang dah dihapus kira. Sambil-sambil kitorang buat kerja, kitorang ada main-main, guaru-gurau jugak. Aku try buat Ana ketawa. Banyak buku-buku pelik yang kitorang jumpa masa buat hapus kira. So, aku jadikan buku-buku tu bahan lawak. Aku suka tengok Ana ketawa. Lagipun, pagi tadi masa waktu reaht, Ana ada mengadu yang dia migrain. Actually, aku pun risau. Aku dah lama tak nampak dia pakai cermin mata. Dah banyak kali aku bebel kat dia tapi tak ada lah berjela-jela. Yalah. Doktor dah sarankan supaya pakai cermin mata tu untuk kurangkan migrain. Tapi akhir-akhir nie tak nampak pun dia pakai cermin mata. Aku tanya kenapa, dia cakap dah tak muat sebab muka dah tembam. Yalah tue. Aku tengok dia macam biasa je. Cantik jugak. Tak tembam pun. Hmm...

Tak lupa jugak, sebelum aku masuk library, aku ada class tambahan fizik. Lepas class fizik tamat, aku straight pegi surau. Sambil-sambil tu, aku kata dalam hati, "Tak kisahlah! Normal ke tak normal ke! Pengkid ke! Tomboy ke! Yang penting aku ingat solat. Tak kira macam mana, aku tak boleh lupakan kalimah syahadah!" Tapi masa aku nak solat, rupanya ada yang lagi setan daripada aku. Bagi aku lah. Budak-budak yang masuk dalam surau tu kasi karok pulak. Bukannya nak solat. Yang perempuan, berkelahi dengan jantan macam mak itik. Memekak je. Yang lelaki, mulut macam sial! Harap je sekolah menengah! Tapi rasa macam nak kasi sule je doh. Terkinja-kinja macam suaru tu padang bola pulak. Yang aku nie, hipokrit ke tak, ikhlas ke tak, yang penting niat asal aku nak ke surau memang nak solat.

Tengoklah. Yang lelaki macam beruk. Yang perempuan macam itik. Mana tak wujudnya pengkid? Bukankah lelaki itu pemimpin? Kalau Hawa dilahirkan dari rusuk kiri Adam dan menjadi penyokong baginya? Mengapa Adam tidak menjadi penyokong bagi hati Si Hawa?


0 Penasihat:

INI BLOG WA PUNYA. JANGAN TAIK HIDUNG MASIN PERASAN NAK BUAT HARTA!
Copyright© All Rights Reserved Rykino Yuro @ xnobleshitstory.blogspot.com